Fortætning af Hovedgaden i Rønde

Her kan du læse om de bærende principper for udviklingen af Hovedgaden i Rønde

Syddjurs Kommune har i Kommuneplan 2020 udlagt en række områder med særlige fortætningspotentialer, og derfor Syddjurs Kommune har taget initiativ til at undersøge, hvad dem der benytter sig af Rønde, har af bekymringer, drømme og ønsker til fremtidens Hovedgade.

Den fortættede by kræver klare rammer for udviklingen, bevidsthed om detaljen og megen omhu for at være attraktiv at bo, leve og arbejde i. Det er beboere og erhvervsdrivende i Rønde meget bevidste om, hvilket tydeligt fremgår af en spørgeskemaundersøgelse, som ligger til grund for udarbejdelsen af de bærende principper for fortætning af Hovedgaden i Rønde.

For at skabe de bedst mulige forudsætninger for den fremtidige udvikling af Hovedgaden i Rønde er følgende kategorier med til at gøre det videre arbejde mere overskueligt.

De bærende principper for fortætning af Hovedgaden i Rønde tager så vidt muligt udgangspunkt i de ønsker som Handelsstandsforeningen, Distriktsrådet og borger i Rønde har til fremtidens Hovedgade.

Principkataloget for fortætning understøtter og skaber mulighed for at virkeliggøre de bærende principper for fortætning af Hovedgaden i Rønde, når der i fremtiden arbejdes med konkrete udviklingsprojekter.

En strategi for planlægningen af Rønde midtby skal binde flere sideløbende projekter sammen.

Visionen for Rønde samt helhedsplanen har dannet baggrund for spørgeskemaet, og de bærende principper for tætning skal ses som en planmæssig konkretisering af alt det arbejde, der er gjort indtil videre. Der er derfor gjort bestræbelser for at sikre at balancen mellem at sætte rammer for byens udvikling, samtidig med at det skal være muligt for idérige borgere og driftige erhvervsdrivende at bidrage til den gode oplevelse i Hovedgaden.

De bærende principper for fortætning af Hovedgaden

Baggrunden for de bærende principper er at sikre at den fremtidige udvikling af Rønde foregår i en afstemning mellem hensyntagen til vand, trafik, natur og handel, herunder anbefalinger fra det nationale projekt Levende Bymidter.

Den videre planlægning bør derfor sikre:

• at midtbyen fortsat og i fremtiden er oplevelsesrig for handlende, turister og beboere.
  • at udviklingsmulighederne for en levedygtig bymidte og et velfungerende handelsliv er gode.
  • at der ved nyt byggeri er fokus på de arkitektoniske værdier og tilpasning til Røndes historiske og geografiske egenart.
  • at fremtidige vand- og vejforløb skaber mulighed for ophold, overgange og beplantning.
  • at trafikken afvikles bedst muligt med synlig adgang til parkeringsområder.

På baggrund af spørgeskemaundersøgelsen er der udviklet et principkatalog for fortætningen. Principperne er de nødvendige byggeklodser som fremtidens plan- og udviklingsarbejde i fortætningsområdet i Rønde vil støtte sig til.

Principkatalog for fortætning

De bærende principper for fortætning (pdf)