Overgang fra børnehave til skole/tidlig SFO

I samarbejdet omkring barnets overgang, tager vi udgangspunkt i det enkelte barn og barnets behov

I Syddjurs Kommune har vi fokus på gode overgange

Gode overgange kan være forskellige fra barn til barn. De gode overgange afhænger ikke kun af barnet, men også af det fællesskab, der er omkring barnet. I samarbejdet omkring barnets overgang, tager vi i Syddjurs Kommune udgangspunkt i det enkelte barn og barnets behov. På den måde sikrer vi det enkelte barns læring, trivsel og sundhed bedst muligt.

Det betyder, at:

• Der er faste aftaler for samarbejdet om overgangen mellem sundhedsplejen, dagplejen, dagtilbud og 0. klasse.
  • Der er en tæt sammenhæng mellem det, der arbejdes med i dagtilbuddene, og det, der arbejdes med i 0. klasse. På den måde er der en sammenhæng mellem læring i dagtilbuddet og i 0. klasse
  • På tværs af dagtilbud og skoler, arbejdes der med de seks kompetencer (automatisering, behovsudsættelse, gode omgangsformer, nysgerrighed, robusthed og vedholdenhed) under overskriften Klar til læring. Du kan læse mere om Klar til læring på daginstitutionernes og skolernes egne hjemmesider.
  • På tværs af skoler og dagtilbud arbejdes der også med sprog gennem sprogvurderinger og Syddjurs Sprogkanon. Du kan læse mere om sprog på daginstitutionernes og skolernes egne hjemmesider.

Børn der indskrives til skolestart i kommunens folkeskoler i august, starter i skolens SFO den 1. april samme år (tidlig SFO). Børn der går i kommunale dagtilbud overflyttes automatisk til tidlig SFO. Hvis I ikke ønsker dette tilbud, skal I sørge for at udmelde jeres barn. Udmeldelse skal ske digitalt via linket nederst på siden.  Vær opmærksom på at udmeldelse kun kan ske til den 1. i måneden, med mindst én måneds varsel.