Mål- og indholdsbeskrivelse

Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO

Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO

Indledning

Mål- og indholdsbeskrivelser for SFO i Syddjurs Kommune bygger på de fælles visioner og den politik som kommunen har vedtaget for Børn og læring, og skal opfattes som en kommunal ramme for
arbejdet i skolefritidsordningerne.


Der foreligger hermed et fælles grundlag, som giver den enkelte skolebestyrelse mulighed for i
samarbejde med ledelse og ansatte, at udforme og definere indholdet i den lokale SFO.


For borgerne giver det synlighed og information omkring det pædagogiske arbejde i fritidstilbuddet.
Mål- og indholdsbeskrivelsen er et udtryk for en grundholdning om, at god fritidspædagogik er en
vigtig og ligeværdig medspiller til undervisningen i skolen.

Formål for SFO

Formålet med SFO i Syddjurs Kommune er at tilbyde et udviklende og stimulerende pædagogisk
fritidstilbud for børn i 0. – 3. klasse.


I SFO foregår læring og udvikling i et trygt, positivt og omsorgsfuldt miljø, til gavn for det enkelte
barns personlige udvikling i samspil med fællesskabets muligheder og begrænsninger.
SFO er en del af skolen og har et nært samarbejde med resten af skolens virksomhed for derigennem at medvirke til at være fremmende for helheden i børnenes liv.
SFO er som en del af folkeskolen medvirkende til opfyldelsen af folkeskolens formål.


Vision for skole og SFO-området

Syddjurs Kommune udvikler i samarbejde med forældrene dygtige, engagerede og glade børn og
unge. Det sker med udgangspunkt i et værdsættende og anerkendende menneskesyn og gennem de
tre pejlemærker i lærings- og trivselspolitikken:


• At skabe inkluderende læringsmiljøer for alle
• Samarbejde om, at alle børn og unge lykkes
• Sammenhæng i børn og unges læring, trivsel, sundhed og udvikling.


Ovenstående pejlemærker kan samlet set anskues som led i arbejdet med den sociale bæredygtighed. I Syddjurs Kommune lægger vi vægt på den menneskelige faktor, som afgørende for forudsætning for realisering af et bæredygtigt samfund.


Derudover er der et særligt fokus på at udnytte den mangfoldige natur og kultur, der kendetegner
Syddjurs Kommune, ved at skabe udfordrende, kreative og fleksible læringsmiljøer ude og inde.


Værdier og pædagogik i SFO

SFO skal være med til at sikre børnene en tryg og omsorgsfuld hverdag, hvor det udfordres og gennem leg og tilbud om alsidige aktiviteter får mulighed for at udvikle sig. I SFO skal børnenes personlige og sociale kompetencer styrkes og udvikles ved, at det enkelte barn indgår i betydningsfulde
sociale relationer med andre børn og med ansvarlige og kompetente voksne.


I SFO tager man gennem en anerkendende og omsorgsfuld tilgang udgangspunkt i børnenes forskellige ressourcer og kompetencer, for derigennem at styrke deres udvikling. Børnene lærer at udvise tolerance, respekt for forskellighed og motiveres til at knytte venskaber på tværs af kulturelle
og sociale forskelle. Derfor er det vigtigt, at man i SFO gennem struktur, indretning og planlægning
af aktiviteter tager hånd om alle de forskellige behov og muligheder børnene har, og på den måde
arbejder med den sociale bæredygtighed.


Pædagogisk indhold

Pædagogikken i SFO tilgodeser hvert enkelt barns udvikling indenfor de væsentlige områder af dets
udvikling: den personlige, sproglige, motoriske, sociale og sundhedsmæssige udvikling.
Det konkrete indhold udfoldes i temaer, hvor børnene udfordres, og får mulighed for at prøve og
udvikle deres samlede kompetencer i en meningsfuld sammenhæng. Temaer, som udfoldes i fritidsordningen, skal være meningsfulde både set i et dagliglivsperspektiv, men også med henblik på
dannelse af færdigheder og evner, der gør det enkelte barn livsdueligt i bred forstand.
Omdrejningspunkter for sådanne temaer kan være leg, sproglige aktiviteter, natur og teknik, værkstedsaktiviteter, håndværksaktiviteter, musik, bevægelse, dans, drama, fritidsinteresser, bæredygtighed og udeliv.


Samarbejdet mellem SFO’s pædagogiske virksomhed og skolens undervisning

SFO er en vigtig del af skolens samlede virksomhed. Målet for samarbejdet mellem SFO og undervisning er at skabe en hverdag, der tilgodeser børnenes udvikling, læring, trivsel og sundhed. Samarbejdet støtter børnenes udvikling af sociale kompetencer og dermed deres evner til at indgå i en
positiv relation med andre børn og voksne. Pædagoger og lærere i indskolingen samarbejder desuden for at sikre, at den opmærksomhed børnene får i det daglige, sker ud fra et helhedssyn.


Samarbejdet med forældrene

Der er løbende kontakt imellem SFO’s personale, lærerne og forældrene. Formålet med forældresamarbejdet er at skabe det bedst mulige grundlag for det enkelte barns situation. Forældrene er forpligtet på et positivt samarbejde med skole og SFO med henblik på at fremme børnenes udvikling
og trivsel.


Lektiestøtte

Det er op til den enkelte SFO at vurdere, om der er mulighed for at tilbyde lektiehjælp. Formålet
skal være, at støtte de børn som har behov for tid, ro og voksenhjælp til lektierne. Lektiestøtten gives som et tilbud og kan have mange former. Der er særlig fokus på at give lektiestøtte til de børn,
som har særlige behov på grund af sociale, faglige eller andre forhold.
Det er lærerne på skolen, der gennem deres uddannelse, faglighed og kompetencer er ansvarlige for
børnenes faglige undervisning. I SFO er lektier en trænings- og fordybelsesopgave for det enkelte
barn.


Udsatte børn og børn med særlige behov

Der er et klart og velbeskrevet fokus på børn med særlige behov i forhold til deres udvikling og
trivsel. Disse børn har brug for en særlig støtte, der tilrettelægges individuelt for hvert barn. Det er
vigtigt at der er et særlig tæt samarbejde mellem SFO, skolens lærere og det enkelte barns forældre.
Det er op til den enkelte SFO at sætte rammerne for dette arbejde.


Sundhed, krop og bevægelse

Arbejdet med børns fysiske og psykiske sundhed er en central del af fritidspædagogikken. SFO giver børnene mulighed for motoriske aktiviteter og fysiske udfordringer, samt oplevelser, der understøtter glæden ved at bevæge sig. Børnenes motoriske udvikling medvirker til udvikling af selvværd
og sociale fællesskaber. I Syddjurs Kommune er vi beriget med en alsidig natur, og SFO’erne støtter børnene i at kunne udvikle et aktivt fritidsliv og en sund levevis.
Idræt og bevægelse kan iværksættes som særlige idrætsaktiviteter og sportsudøvelse eller være en
del af leg. Aktiviteterne er alsidige for at opnå at flest mulige børn inddrages.


Børnenes medindflydelse

I SFO stimuleres børnene til selv at igangsætte aktiviteter, samt have medindflydelse på de aktiviteter som personalet iværksætter.
Det pædagogiske personales rolle i forhold til leg og aktiviteter er at være inspirator, modspiller,
udfordrer, vejleder og opdrager. Det pædagogiske personale medvirker således herigennem til videreudvikling af børnenes kompetencer.

Overgang fra dagtilbud

Igennem et forpligtende samarbejde imellem daginstitutionerne gøres der en særlig indsats for at
sikre sammenhæng i barnets overgang fra dagtilbud til SFO. Indsatsen skal give en god og udbytterig overgang og medføre at børnene og deres forældre får en positiv tilgang de nye omgivelser og
de udfordringer de giver.
Barnet skal inden starten i SFO have kendskab til skolens og SFO’s rammer, og det skal have mødt
de voksne og have lært nogle af dem at kende. Formålet er at barnet skal føle sig tryg og rede til at
begynde i skolen.
I Syddjurs Kommune arbejdes der med konceptet ”Klar til læring”, der er et fokus på seks kompetencer hos børn; automatisering, behovsudsættelse, gode omgangsformer, nysgerrighed, robusthed
og vedholdenhed. De seks kompetencer går på tværs af overgange, og er derfor også med til at skabe en genkendelighed for barnet.


Tidlig SFO

Børn, der går i en kommunal institution, bliver overført til SFO d. 1. april i det år, hvor de starter i
skolen til august. For børnene giver dette en lettere overgang fra institution til skole, da de har tid til
at blive trygge i skolens omgivelser, inden de starter i børnehaveklassen.
Tilbuddet tager udgangspunkt i skolens SFO, og har fysisk tilstedeværelse i SFO-lokaler hvor dette
er muligt.
SFO-børn overflyttes ligeledes til klub d. 1. april i tredje klasse.


Ind- og udmeldelse

Børn, der går i kommunal dagtilbud overflyttes automatisk til tidlig SFO. Såfremt der er forældre /
børn der ikke ønsker dette tilbud, skal de udmeldes af børnehaven. Dette sker ved udmeldelse via
digital pladsanvisning med MitID efter gældende regler for opsigelsesvarsel.
Børn, der går i tidlig SFO, overflyttes automatisk til almindelig SFO pr. 1. august. Er der børn der
ikke ønsker dette tilbud, skal forældrene aktivt udmelde barnet via digital pladsanvisning – efter
gældende opsigelsesvarsel.
Børn, der ønsker at benytte en privatskole, udmeldes ligeledes automatisk pr. 31.3.
Forældre / børn der ønsker at benytte en privatskole kan, hvis de ønsker det, blive i børnehaven eller
følge med i tidlig SFO.
Udmeldelse kan kun ske til den 1. i måneden, med en måneds varsel, og foregår via Digital pladsanvisning.


Lokal udformning

Den enkelte skolebestyrelse udarbejder en lokal mål- og indholdsbeskrivelse i samarbejde med skolens ledelse og personale, samt i overensstemmelse med skolens øvrige mål, opgaver og indsatsområder. Mål- og indholdsbeskrivelsen skal løbende revideres og være tilgængelig på skolens hjemmeside.
Der skal som minimum udarbejdes mål- og indholdsbeskrivelser for følgende områder:


• Overgang fra daginstitution til SFO og SFO til junior-klub
• Samarbejde mellem SFO og undervisning
• Lektiestøtte – hvis det tilbydes
• Sundhed, krop og bevægelse
• Udsatte børn og unge


Udtalelse fra skolebestyrelserne og andre relevante parter
Nærværende forslag til mål- og indholdsbeskrivelse for SFO har været til udtalelse hos skolebestyrelserne og andre relevante parter, inden den er forelagt til endelig politisk vedtagelse.


Revision af mål- og indholdsbeskrivelsen

Mål- og indholdsbeskrivelsen revideres på kommunalt plan hvert tredje år, samt ved strukturændringer på området

Borgerservice

Mandag-Tirsdag

08:30 - 15:00

Torsdag

08:30 - 17:00

Fredag

08:30 - 12:00

Lundbergsvej 2 - 8400 Ebeltoft