Ældrerådets vedtægter

Godkendt af Byrådet den 23. marts 2022

 

§ 1. Lovgrundlag
Stk. 1. Ældrerådet er etableret efter reglerne i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §§ 30-33.

§ 2. Formål og opgaver
Stk. 1. Ældrerådet er valgt til uafhængigt af partipolitiske og organisatoriske interesser at varetage ældres interesser over for kommunen i alle spørgsmål, tilbud og kommunale beslutninger, som Ældrerådet mener kan have betydning for kommunens borgere på 60 år og derover.

Stk. 2. Ældrerådets formål er:

  • At rådgive Byrådet i alle ældrepolitiske spørgsmål.
  • At fungere som kontaktorgan mellem borgere og Byrådet.
  • At rejse spørgsmål over for Byrådet i alle forhold, der har betydning for ældre i kommunen, hvis Ældrerådet skønner, der er behov herfor.
  • At sikre, at dialogen og samarbejdet mellem ældre og Byrådet fastholdes og udbygges.

 

§ 3. Ældrerådets udvalg


Stk. 1. Ældrerådet nedsætter flg. udvalg:

  • Udvalget for aktiviteter og fysisk og psykisk sundhed
  • Udvalget for boliger og ældrecentre
  • Udvalget for hjemmepleje og plejeboliger
  • Udvalget for Det nære sundhedsvæsen 
  • Udvalget for trafik og infrastruktur  
  • Udvalget for åbenhed og synlighed 
  • Ad-hoc-udvalg efter behov

Stk. 2. Udvalget for aktiviteter og fysisk og psykisk sundhed:
Udvalget for aktiviteter og psykisk og fysisk sundhed arbejder for at ældre medborgere kan leve et så sundt og aktivt liv som muligt, såvel fysisk som psykisk. Udvalgets arbejdsområde omfatter demensområdet og forebyggelse bredt, herunder ensomhed, kost, ernæring og mulighed for deltagelse i aktiviteter. Udvalget mødes efter behov med repræsentanter for aktivitetscentrene.

Stk. 3 Udvalget for boliger og ældrecentre:
Udvalget for boliger og ældrecentre arbejder med alle sager, som vedrører seniorers og ældres fysiske boligforhold samt ældre- og aktivitetscentre, herunder evt. private. Det drejer sig om såvel forskellige former for seniorboliger som optimale og tidssvarende bolig i eget hjem, ældreboliger og plejeboliger.  

Stk. 4. Udvalget for hjemmepleje og plejeboliger:
Udvalget for hjemmepleje og plejeboliger beskæftiger sig med alle forhold for hjemmeboende og for ældre i plejeboliger vedrørende pleje, omsorg og praktisk hjælp. Det kan f.eks. være forebyggelse af ensomhed, aktiviteter, kontinuitet, fastholdelse, rekruttering og kompetenceudvikling af ældreområdets personale, hjælpemidler og samarbejde med pårørende. Udvalget har særligt fokus på værdig ældrepleje, kulturen i plejesektoren samt den stigende digitalisering og anvendelse af velfærdsteknologi.

Stk. 5. Udvalget for Det nære sundhedsvæsen:
Udvalget for Det nære sundhedsvæsen beskæftiger sig med sygehuse, kommunens midlertidige pladser i Tirstrup, samarbejdet mellem kommunen og praktiserende læger og betydningen af ældres muligheder for behandling i eget hjem eller på en midlertidig døgnplads. Derudover har udvalget opmærksomhed på sygeplejeklinikker, genoptræning og rehabilitering samt alle forhold i samspillet mellem sygehuse, kommunen og praktiserende læger. 

Stk. 6. Udvalget for trafik og infrastruktur 
Udvalget for trafik og infrastruktur arbejder med alle trafikale forhold, som berører ældre, bl.a. cykel- og gangstier, fortove, veje, kollektiv trafik, letbane, flextrafik, herunder kørsel over kommunegrænser samt parkeringsforhold og tilgængelighed på alle områder.  

Stk. 7. Udvalget for åbenhed og synlighed:
Udvalget for åbenhed og synlighed beskæftiger sig med at skabe åbenhed og synlighed omkring Ældrerådets arbejde og udarbejder forslag til Ældrerådet om dette.

Stk. 8. Fælles for udvalgene:
Udvalgene udarbejder oplæg og forslag til høringssvar inden for udvalgenes arbejdsområde, f.eks. i forbindelse med det kommunale budget. Oplæg og forslag forelægges Ældrerådet til behandling før endelig indstilling til Sundheds- og ældreudvalget og Byrådet.  

I tilfælde af afgrænsning i forhold til andre af Ældrerådets udvalg, afklares grænserne mellem udvalgenes områder af Ældrerådet.  

Udvalgene udpeger selv sin tovholder, og der udarbejdes dagsorden og beslutningsreferater til/fra møder.

Stk. 9. Udvalg vedr. nybyggeri og moderniseringer:
Udvalg vedr. nybyggeri og moderniseringer nedsættes ad hoc i forbindelse med nybyggeri og moderniseringer inden for ældreområdet og involveres i planlægning og gennemførelse af nybyggerier og moderniseringer af ældre- og plejeboliger, ældrecentre mv.  

 

§ 4. Ældrerådets virke
Stk. 1. Ældrerådet er en selvstændig forvaltningsenhed og dets medlemmer er derfor undergivet forvaltningslovens regler om indhentning og videregivelse af oplysninger samt af den dertil knyttede tavshedspligt vedrørende oplysninger og forhold, som de i forbindelse med udøvelsen måtte blive bekendt med på rådets møder, der er lukkede. Denne tavshedspligt gælder også efter udtræden af Ældrerådet.

Stk. 2.  Ældrerådet skal holde sig orienteret om de ældres levevilkår i kommunen og om deres ønsker og behov.

Stk. 3. Byrådet og Ældrerådet lægger vægt på at have et konstruktivt og positivt samarbejde til gavn for ældre i Syddjurs Kommune. Det forudsætter en tidlig gensidig information parterne imellem. 

Stk. 4. I sit virke for bedst mulig trivsel for kommunens ældre borgere, skal Ældrerådet høres i alle forslag, spørgsmål og initiativer, der har betydning for ældre, herunder kommunale budgetter, udbygningsplaner, tilsynsrapporter på plejeområdet, trafik- og adgangsforhold, idræt og iværksættelse af aktiviteter m.v.

Stk. 5. Hvis byrådet overdrager udførelsen af opgaver inden for sit ansvarsområde til private aktører eller til en anden offentlig aktør, skal byrådet sikre – før og efter overdragelsen – at Ældrerådet fortsat høres om væsentlige eller principielle spørgsmål, der vedrører de ældre.

Stk. 6. Den lovbestemte høring af Ældrerådet gælder, hvad enten beslutning træffes i Byrådet, i et fagudvalg eller af forvaltningen.

Stk. 7. Høring skal ske i god tid, inden der træffes beslutning. Høringsperioden er mindst 10 hverdage (inkl. lørdag) forud for det pågældende fagudvalgsmøde. I undtagelsestilfælde aftales en særlig høringsprocedure mellem Ældrerådets formand og udvalgssekretæren. Det skal fremgå af fagudvalgets/Byrådets beslutningsreferat, at der foreligger høringssvar fra Ældrerådet. I sager, der skal videre til behandling, skal høringssvar fremgå af sagsfremstillingen eller være vedlagt som bilag.

Stk. 8. Ældrerådet kan af egen drift udtale sig om og stille forslag inden for alle forvaltningsgrene om emner, som har betydning for ældre i kommunen.

Stk. 9. Ældrerådet kan behandle generelle spørgsmål, men må ikke behandle personsager. Ældrerådet kan imidlertid tage generelle spørgsmål op, som udspringer af en personsag.

Stk. 10. Ældrerådet mødes efter behov med Byrådet, direktionen, fagudvalg og forvaltningens medarbejdere til drøftelse af ældrepolitiske emner.

Stk. 11. Der holdes mindst 2 årlige møder mellem Ældrerådet og det relevante politiske fagudvalg.

Stk. 12. Byrådet kan beslutte at overdrage Ældrerådet en kompetence inden for veldefinerede konkrete områder, idet begge parter skal respektere gældende love og vedtægter.

Stk. 13. Byrådet stiller lokaler og sekretariatsbistand til rådighed og finansierer udgifter i forbindelse med Ældrerådets virke på baggrund af budget godkendt af Ældrerådet, herunder valg, deltagelse i kurser, konferencer, kontorhold og lignende.

 

§ 5. Ældrerådets sammensætning og valg
Stk. 1. Ældrerådet består af 11 medlemmer og max. 4 suppleanter.

Stk. 2. Byrådet sørger for, at der afholdes valg til Ældrerådet hver fjerde år og fastsætter i samarbejde med Ældrerådet regler for, hvordan valget skal afholdes.

Stk. 3. Valgbar og stemmeberettiget er enhver borger, der har fast bopæl i kommunen og som på valgdagen er fyldt 60 år.

Stk. 4. Ældrerådets valgperiode er den til enhver tid gældende valgperiode for medlemmer af Byrådet.

Stk. 5. Valg til Ældrerådet finder sted ved direkte valg på samme dato og i samme bygning på det sted eller de steder, hvor valghandlingen finder sted til kommunalvalget og i øvrigt efter de samme regler med hensyn til brevstemmer og øvrige valgprocedurer. 

Stk. 6. Valg til Ældrerådet organiseres af det afgående Ældreråd i samarbejde med forvaltningens medarbejdere. Alle rådsmedlemmer afgår, men genvalg er muligt.

Stk. 7. Senest 6 måneder før valget nedsættes et valgudvalg bestående af repræsentanter fra forvaltningen og Ældrerådet.

Stk. 8. Forud for valget orienterer Ældrerådet bredt om rådets arbejde og opgaver samt om valgreglerne.

Stk. 9. Alle kandidater til ældrerådsvalget skal personligt aflevere sin kandidatliste i Administrationen i Ebeltoft eller Borgerservice i Hornslet senest 6 uger før valget, vedlagt en anbefaling med underskrift af mindst 5 stillere med bopæl i kommunen og med stemmeret til Ældrerådet. Der udstedes kvittering for, at anmeldelsen er rettidigt modtaget. 

Stk. 10. Der indkaldes til valget gennem den lokale presse. Der udsendes valgkort til de stemmeberettigede.

Stk. 11. Der oprettes en oversigt over opstillede kandidater med efternavn i alfabetisk rækkefølge, samt det ønskede bynavn i Syddjurs Kommune. Der vælges 11 medlemmer ud fra højeste stemmetal og max. 4 suppleanter blandt de øvrige kandidater efter højeste stemmetal.

Stk. 12. Medlemskab af Ældrerådet er ikke borgerligt ombud. Udtræden af Ældrerådet kan således ske ved fraflytning fra kommunen eller af personlige årsager uden særlig begrundelse. Ved udtræden af Ældrerådet indkaldes suppleant, som endvidere indkaldes ved langvarig sygdom ud over 3 måneders varighed.

 

§ 6. Ældrerådets møde


Stk. 1. Ældrerådet konstituerer sig selv ved sit første møde senest 3 uger efter valget med en formand, næstformand og eventuel sekretær.

Stk. 2. Ældrerådet fastsætter selv sin forretningsorden.

Stk. 3.  Ældrerådet udøver sin virksomhed i lukkede møder. Suppleanter deltager ikke i Ældrerådets ordinære møder.

Stk. 4. Dagsorden og referat udarbejdes og formidles elektronisk til rådets medlemmer samt det faglige udvalg af den udpegede sekretær. Dagsordener og referater bekendtgøres på Syddjurs Kommunes hjemmeside. Efter aftale på ældrerådsmøderne kan der ske yderligere information i lokale og sociale medier.

Stk. 5. Medlemskab af Ældrerådet er frivilligt og ulønnet. Der ydes diæter og kørselsgodtgørelse efter statens regler og takster.

§ 7. Ikrafttræden
Vedtægten træder i kraft efter vedtagelse i Byrådet.

 

§ 8. Revision af vedtægt

Indholdet i den gældende vedtægt kan til enhver tid tages op til drøftelse, idet eventuelle ændringsforslag efter en flertalsafgørelse i Ældrerådet, skal forelægges og godkendes af Byrådet, inden den træder i kraft.

Borgerservice

Mandag-Tirsdag

08:30 - 15:00

Torsdag

08:30 - 17:00

Fredag

08:30 - 12:00

Lundbergsvej 2 - 8400 Ebeltoft