Serviceniveaubeskrivelser for de forebyggende tilbud på familieområdet

Ydelseskatalog med beskrivelse af serviceniveau

De fleste familier, børn og unge klarer sig godt, trives og udvikler sig. Dog kan alle familier opleve perioder eller hændelser, der vælter hverdagen. Derfor er der i Syddjurs Kommune medarbejdere, der kan træde til og give støtte og vejledning til familier, børn og unge, der i en kortere eller længere periode eller kontinuerligt har brug for støtte til at komme på fode igen.

De forebyggende tilbud på familieområdet skal ses i sammenhæng med kommunens politikker, herunder byrådets Vision og udviklingsstrategi 2022-2034 samt Familie-, børne- og læringspolitikken 2023-2026. Her kan du læse mere om, hvordan vi på familieområdet søger at finde løsninger på udfordringer i hjemmet og i barnets og den unges liv i samarbejde med dig/jer som forældre.

Dette ydelseskatalog beskriver de forebyggende tilbud på familieområdet, som alle tager udgangspunkt i at sikre de bedste betingelser for børn og unges trivsel og udvikling. Tilbuddene udbydes gennem Center for Børn, Unge og Familier. Alle undtagen ét tilbud (Åben anonym rådgivning) forudsætter, at du først har henvendt dig til Familierådgivningscentret, som hjælper med at beskrive de udfordringer, du/I oplever, og med at skabe overblik over hvor, familieområdet kan træde til med hjælp, vejledning og støtte.

I ydelseskataloget kan du under hvert enkelt afsnit læse mere om, hvad det enkelte tilbud indeholder, og hvem, der er i målgruppen for tilbuddet. Du kan også læse om omfanget af den støtte og vejledning, du/I som familie kan få. Dog er det altid er en konkret og individuel vurdering, hvor meget støtte og vejledning, der gives i det konkrete tilfælde. På samme måde vurderes valget af metode i det enkelte tilbud ud fra behovet hos barnet/den unge.

Ydelseskataloget er delt op i tre dele

Afsnit 1: Tidlig forebyggelse - uden visitation

Afsnit 2: Tidlig forebyggelse - med henvisning eller visitation

Afsnit 3: Forebyggende familierettede tilbud, når der er særligt behov for hjælp og støtte

Afsnit 4: Tilbud særligt målrettet børn og unge med nedsat funktionsevne samt deres familier

I afsnit 1 og 2 kan du læse om Syddjurs Kommunes tidlige forebyggende tilbud. Det er tilbud, som sætter ind overfor udfordringer og problemer, inden de udvikler sig og der bliver behov for mere omfattende støtte. Det er afgrænsede udfordringer, hvor korte forløb med råd og vejledning og eventuelt behandling, er tilstrækkelig for at opnå målet. Tilbuddene er et supplement til de tilbud, der ellers er mulighed for gennem eksempelvis Sundhedsplejen, i skoler og dagtilbud samt i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).

I afsnit 3 kan du læse om de tilbud, der henvender sig til familier med børn og unge, hvor der er behov for en større indsats. Fælles for tilbuddene i afsnit 3 er, at de tilbydes på baggrund af en børnefaglig undersøgelse, hvor rådgiveren i Familierådgivningscentret har vurderet, at barnet eller den unge har udfordringer, der er så komplekse, at der er behov for særlig støtte.

I afsnit 4 kan du læse om de tilbud, der specifikt henvender sig til forældre, børn og unge i familier, hvor der er børn/unge med nedsat funktionsevne.

 

Hvordan kan du komme i kontakt med os?

Hvis du har brug for anonym råd og vejledning om dine udfordringer som ung eller i familien, kan du kontakte Åben anonym rådgivning, som er beskrevet i afsnit 1.  Telefonnummeret er 87 53 53 10. Telefonen er åben klokken 8.00 - 16.00 mandag til torsdag og klokken 8.00 - 14.00 om fredagen.  

Hvis du/dit barn ikke i forvejen er i kontakt med familieområdet, kan du kontakte Familierådgivningscentret ved at ringe til Syddjurs Kommunes Callcenter på telefon 87 53 50 00. Callcentrets telefontid er mandag til tirsdag i tidsrummet 8.30 – 15.00, torsdag i tidsrummet 8.30 – 17.00 og fredag i tidsrummet 8.30 – 12.00. Du kan også skrive til Familierådgivningscentret gennem kommunens hovedmail  syddjurs@syddjurs.dk.

Hvis du/dit barn i forvejen er i kontakt med en rådgiver fra familieområdet kan du kontakte rådgiver i Familierådgivningscentrets telefontid kl. 8.30 - 9.30 hver dag (undtagen onsdag).

Hvor foregår vores forebyggende tilbud?

Center for Børn, Unge og Familier har adresser flere steder i Syddjurs kommune:

Rønde: Byens Hus, Hovedgaden 75B, 2.sal, 8410 Rønde

Kolind: Maarupvej 5A og 5B, 8560 Kolind

Hornslet: Tingvej 22, 8543 Hornslet

Ebeltoft: Nørreport 4E, 8400 Ebeltoft

Som udgangspunkt møder du op til aftaler på en af Center for Børn, Unge og Familiers adresser, men der er også mulighed for, at der gives vejledning og støtte gennem virtuel kontakt. I særlige tilfælde kan hjælp og vejledning foregå i hjemmet.

Tidlig forebyggelse - uden visitation

Åben anonym rådgivning

Formål

Åben anonym rådgivning har til formål at være med til at afhjælpe og rådgive om konkrete problemstillinger i børn, unge og familiers hverdag, samt guide dig videre til, hvor du kan få mere hjælp og støtte, hvis der er behov for det.

Målgruppe

Åben anonym rådgivning er telefonisk og tiltænkt dig, der er barn eller ung op til 18 år og bosiddende i Syddjurs Kommune, samt kommende og nuværende forældre til hjemmeboende børn under 18 år bosiddende i Syddjurs Kommune.

Tilbuddet er anonymt. Vi skriver ikke ned, hvad vi taler med dig om, og vi deler ikke dine oplysninger med andre uden, at du ønsker det.

Indhold

Vi kan hjælpe, hvis du har det svært og har brug for at snakke om og få hjælp til at få det bedre i din familie.

I Åben anonym rådgivning taler du med en familiebehandler fra Center for Børn, Unge og Familier i Syddjurs Kommune.

Vi kan rådgive og vejlede dig og din familie inden problemer og udfordringer udvikler sig, så der bliver brug for mere omfattende støtte. Vi kan også hjælpe dig videre, hvis der er behov for yderligere støtte og vejledning, som ikke kan gives i Åben anonyme rådgivning.

For dig, der er barn eller ung, kan eksempler på udfordringer, vi kan hjælpe dig med, være, at du:

  • føler dig ensom
  • har det svært i skolen eller fritiden
  • har svært ved at snakke med dine forældre om ting, der er svære for dig
  • er ked af det og har brug for at snakke med en voksen om det.

 

For dig, der er forælder, kan eksempler på udfordringer, vi kan hjælpe dig med, være, at:

  • jeres hverdag i familien er svær og måske konfliktfyldt
  • I er uenige om opdragelse
  • I skal skilles og oplever, at det er svært for jeres barn/børn
  • dit barn er ensomt, ked af det eller har det så vanskeligt, at du/I har svært ved at hjælpe dit barn
  • dit barn har det svært i skolen eller fritiden.

 

Du kan forvente at få tilbudt 1-2 samtaler via telefon eller med mulighed for at mødes i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler i enten Kolind eller Rønde.

 

Kontakt os

  • Åben anonym rådgivning har telefonnummer 87 53 53 10. Telefonen er åben klokken 8.00 - 16.00 mandag til torsdag og klokken 8.00 - 14.00 om fredagen. Du har mulighed for at lægge en besked på telefonsvareren og bede om at blive ringet op.

Lovgrundlag: Lov om social service §11, stk. 2.

Tidlig forebyggelse - med henvisning eller visitation

Familievejledning

Formål

Familievejledning kan afhjælpe og være med til at løse enkeltstående og afgrænsede problemstillinger. omkring barnet, den unge eller familien, som ikke har udviklet sig i en sådan grad, at der skal mere omfattende støtte til.

Målgruppe

Familievejledning kan tilbydes til forældre, børn, unge og familier, hvor rådgiveren i Familierådgivningscentret har vurderet, at barnet eller den unge har behov for særlig støtte og samtidig vurderet, at et afgrænset forebyggende forløb er tilstrækkelig til at afhjælpe de problemer, barnet eller den unge oplever og har.

Eksempler på udfordringer vi kan hjælpe med er, hvis du som forælder:

  • har problemer i din familie du har svært ved at løse selv
  • oplever sorg eller krise i familien
  • er usikker på, hvordan du tackler opgaven som forælder
  • har problemer med at få dit barn i skole.

Andre eksempler kan være, at dit barn:

  • udviser symptomer på angst, depression eller psykiske belastninger
  • har spiseproblemer
  • har selvskadende adfærd.

Indhold

Du kan forvente et forløb med en familievejleder, som er tilpasset omfanget og kompleksiteten i de udfordringer, som er beskrevet af rådgiveren.

Familievejledning under tidlig forebyggelse er kendetegnet ved, at den specifikke problemstilling, der skal arbejdes med, er konkret og afgrænset. Derfor kan du forvente, at du efter op til 5 samtaler med en familievejleder har fået redskaber til at håndtere og arbejde videre med problemstillingerne selv.

Det kan enten være et forløb for jer som forældre, for hele jeres familie eller udelukkende for barnet eller den unge. Familievejlederen tilrettelægger forløbet i samarbejde med jer som familie. Der er flere muligheder for at sammensætte et forløb med familievejledning alt efter, hvad udfordringen er.

Blandt mulighederne for familievejledning er:

  • Vejledende samtaler, hvor I sammen taler om de udfordringer, barnet eller den unge har og om, hvordan du/I som forældre kan hjælpe barnet eller den unge. Det vil typisk være en vekslen mellem samtaler med familievejlederen om, hvordan du/I kan skabe gode forandringer som familie og perioder, hvor du/I øver jer derhjemme på noget af det, I har talt med familievejlederen om.
  • Kortere, afgrænsede forløb for barnet/den unge med eksempelvis samtaleterapi eller terapi gennem leg eller bevægelse for at hjælpe barnet eller den unge med at bearbejde svære oplevelser, som påvirker dets udvikling og trivsel.
  • Gruppeforløb for børn/unge, der oplever problemskabende konflikter i forbindelse med forældrenes skilsmisse.
  • Gruppeforløb for børn/unge, der har udfordringer med angst.

Samtaler, gruppeforløb og terapi foregår i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler på hverdage mellem kl. 8.00 – 17.00. Der er også mulighed for, at samtaler med en familievejleder foregår virtuelt.

Derudover kan der i særlige tilfælde, være mulighed for, at dit/jeres barn eller den unge får sin egen voksne kontaktperson tilknyttet. Kontaktpersonen giver mulighed for en stabil og tillidsfuld voksenkontakt og kan gennem vejledning og støtte eksempelvis hjælpe barnet/den unge til selv at klare konkrete situationer på egen hånd. Det kan eksempelvis være deltagelse i aktiviteter i fritiden.

Lovgrundlag: Lov om social service §11, stk. 3

Forebyggende familerettede tilbud, når der er særligt behov for hjælp og støtte

Familiebehandling

Formål

Familiebehandling er en fællesbetegnelse for forløb, som skal afhjælpe komplekse udfordringer i familien eller hos barnet eller den unge.

Formålet med forløbet er at behandle og afhjælpe de problemstillinger, der er i barnets, den unges eller familiens liv, som er bekymrende i forhold til barnet eller den unges trivsel og udvikling.

Målgruppe

Tilbuddet er målrettet dig som forælder og jer som familie, hvor barnet eller den unge har udfordringer, der er så komplekse, at der er behov for særlig støtte. Inden familiebehandling tilbydes er der udarbejdet en børnefaglig undersøgelse, hvor udfordringerne er beskrevet sammen med beskrivelser af barnet/den unge og familien. Ud fra den børnefaglige undersøgelse laves der en handleplan, hvor du/I som forældre i samarbejde med en rådgiver fastsætter målene for forløbet.

Indhold

Familiebehandling kan tilrettelægges enten kun for forældrene, eller hvor barnet eller den unge deltager helt eller delvist.

Du kan forvente et forløb med en familiebehandler, som er niveauinddelt efter omfanget og kompleksiteten i de udfordringer, som er beskrevet af rådgiveren.

Familiebehandling kan tilbydes i følgende omfang:

  • Niveau 1 - omfattende støtte:

Niveau 1 er kendetegnet ved, at problemstillingen er kompleks, men vi vurderer, at du og/eller din familie indenfor 3 måneder har fået redskaber til selv at arbejde videre med problemstillingen.

Her arbejdes der eksempelvis med vejledning, guidning og sparring på adfærd, relationer og håndtering af konflikter.  Der er særligt fokus på, hvordan forskellige udfordringer i familien/hos barnet/den unge påvirker hinanden.

  • Niveau 2- mere omfattende støtte:

Niveau 2 er kendetegnet ved, at der er flere og komplekse problemstillinger og vi vurderer, at du og/eller din familie igennem et forløb på højest 9 måneder har fået tilstrækkeligt med redskaber til at kunne arbejde videre på egen hånd med problemstillingerne.

I niveau 2 arbejdes der behandlingsmæssigt med eksempelvis udfordringer i tilknytningen mellem barn og forælder, med udfordringer i at aflæse barnets signaler eller med håndtering af traumer og følger af særligt vanskelige vilkår i opvæksten.

  • Niveau 3 - Meget omfattende støtte:

Niveau 3 skal ses som alternativ til en anbringelse af barnet uden for hjemmet. Niveau 3 er kendetegnet ved, at der er mange og meget komplekse problemstillinger. Det kan eksempelvis være udfordringer med at skabe og vedligeholde en god og tryg relation til barnet, at skabe en stabil hverdag i familien, udfordringer i at aflæse barnets signaler eller med håndtering af traumer og følger af særligt vanskelige vilkår i opvæksten. Her vurderer vi at du og/eller din familie har behov for omfattende og langvarig hjælp og støtte i hjemmet.

 

Forløbene tilrettelægges ud fra af de udfordringer, I oplever som familie, og den handleplan rådgiveren har lavet i samarbejde med jer.

Et forløb med familiebehandling kan indeholde:

  • Vejledende samtaler, hvor du/I som forældre sammen med en familiebehandler taler om de udfordringer, barnet eller den unge har og om, hvordan du /I som forældre kan arbejde med disse. Imellem samtalerne vil der typisk være opgaver, som du/I øver jer på derhjemme.
  • Terapeutiske samtaler med dig alene, som omhandler din forældrerolle og har fokus på at give dig indsigt i og refleksion over dine egne følelser og reaktioner i forhold til dit barn. Terapeutiske samtaler kan eksempelvis afhjælpe udfordringer med håndtering af vrede og udfordringer med at tolke dit barns signaler.
  • Terapiforløb for barnet/den unge med eksempelvis samtaleterapi eller terapi gennem leg eller bevægelse for at hjælpe barnet eller den unge med at bearbejde svære oplevelser, som påvirker deres udvikling og trivsel.

Samtaler foregår i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler på hverdage mellem kl. 8.00 – 17.00. Der er også mulighed for at samtalerne foregår virtuelt. I særlige tilfælde kan der være behov for, at samtaler foregår i hjemmet.

Lovgrundlag: Lov om social service §52 stk. 3, nr. 3. 

Kontaktperson for unge

Formål:

En kontaktperson kan hjælpe dig, som er ung, med bedre at forstå det, du oplever er svært eksempelvis i forhold til dine forældre, dig selv eller dine venner.

Formålet med en kontaktperson er, at du støttes i, at du og din familie kan leve sammen på en god og tryg måde for dig. Formålet kan også være, at du støttes i at kunne klare konkrete situationer på egen hånd, eller at du sammen med kontaktpersonen finder en hensigtsmæssig måde at leve med det, der er svært.

Målgruppe:

Tilbuddet er målrettet dig, der er mellem 12 og 18 år og din familie, hvor rådgiveren med udgangspunkt i en børnefaglig undersøgelse har vurderet, at der er udfordringer, der er så komplekse, at der er behov for særlig støtte. En kontaktperson kan være hjælpsom for dig, som har:

  • særlige behov for støtte og redskaber til at opnå bedre trivsel
  • brug for voksenkontakt ud over dine forældre.

Kontaktpersonen arbejder med målene i den handleplan, du og dine forældre har lavet i samarbejde med rådgiveren i Familierådgivningscentret.

Indhold

En kontaktperson er en pædagogisk uddannet voksen, som mødes med den unge og/eller familien enten i dit hjem, i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler eller andet sted, som er relevant for dig i forhold til den opgave, der skal løses sammen med kontaktpersonen. Kontakten kan også være virtuel eller telefonisk.

Kontaktpersons opgaver kan være støtte til at:

  • få gode morgenrutiner, hvor du står op, får morgenmad, får tøj på og er klar til at komme i gang med din dag
  • skabe struktur på din hverdag, så du har en stabil hverdag, hvor du ved, hvad der skal ske
  • tackle konflikter i hjemmet og problemer med kammerater og andre i dit netværk.
  • komme ud af uhensigtsmæssige relationer og miljøer
  • have god og stabil kontakt med dine forældre eller andre pårørende.

 

Du kan forvente et forløb med en kontaktperson, som er niveauinddelt efter omfanget og kompleksiteten i de udfordringer, som er beskrevet af rådgiveren.

Kontaktpersonforløb kan i omfang være:

  • Niveau 1 - omfattende støtte:

Niveau 1 er kendetegnet ved, at problemstillingen er kompleks, men vi vurderer  at du indenfor et forløb på op til 3 måneder får redskaber til selv at arbejde videre med problemstillingen.

Her arbejdes der eksempelvis med udfordringer med din døgnrytme eller med, at du kan have svært ved at deltage i fritidsaktiviteter og andre sociale sammenhænge.

  • Niveau 2- mere omfattende støtte:

Niveau 2 er kendetegnet ved, at der er flere og komplekse problemstillinger, og vi vurderer, at du igennem et forløb på op til 9 måneder. får tilstrækkeligt med redskaber til at kunne arbejde videre på egen hånd med problemstillingerne.

Her arbejdes der eksempelvis med at du får styrket din relation til dine forældre og andre voksne omkring dig, at du bliver bedre til at håndtere konflikter samt at du får opbygget en stabil hverdag med plads til job og eventuelt uddannelse.

  • Niveau 3 - Meget omfattende støtte:

Niveau 3 skal ses som alternativ til en anbringelse uden for hjemmet, når der er et meget højt konfliktniveau eller mange og komplekse problemstillinger. Niveau 3 kan også være kontaktpersonforløb for unge mellem 16 og 18 år, der bor alene på eget værelse.

Her kan kontaktpersonen hjælpe med træning og vejledning, så du øver dig i færdigheder i praktiske opgaver som budgetlægning, indkøb og rengøring og lignende. Her kan din kontaktperson også støtte dig i kontakten til sundhedsvæsen eller uddannelses- og beskæftigelsesområdet. Målet er her, at du bliver mere selvhjulpen i din hverdag. I niveau 3 vurderer vi, at der er behov for længerevarende hjælp og støtte.

Kontaktpersonen arbejder oftest på hverdage fra kl. 8.00 - 17.00 men kan også arbejde udenfor normal arbejdstid, når det fremgår af handleplanen, at du har behov for støtte på andre tidspunkter.

Lovgrundlag: Lov om social service §52 stk. 3, nr. 6

Pædagogisk støtte og praktisk hjælp i hjemmet

Formål

Formålet med tilbuddet er at understøtte, vejlede og træne dig/jer som forældre til selv at kunne varetage pædagogiske og praktiske opgaver i hjemmet, så I som familie får en struktur på jeres hverdag, der giver jeres barn tryghed.

I særlige tilfælde kan der kompenseres for enkelte opgaver, I som forældrene ikke selv kan varetage, så barnet eller den unge kan blive boende i hjemmet.

Målgruppe

Tilbuddet er målrettet dig som forælder og jer som familie, hvor rådgiveren i Familierådgivningscenteret med udgangspunkt i en børnefaglig undersøgelse har vurderet, at barnet eller den unge har udfordringer, der er så komplekse, at der er behov for særlig støtte.

Pædagogisk støtte og praktisk hjælp i hjemmet er for dig eller jer som forældre, der har brug for hjælp til at skabe en god og tryg hverdag for jeres barn, fordi det eksempelvis er svært at skabe gode rutiner og vaner.

I kan også have udfordringer i familien, som er så komplekse, at de ikke kan afhjælpes med familiebehandling og der er behov for pædagogisk støtte og/eller praktisk hjælp i hjemmet til at sikre trivsel og udvikling hos barnet/den unge.

Indhold

Støtten tilrettelægges af familiebehandleren i samarbejde med jer som familie med udgangspunkt i de mål, som er beskrevet i barnets handleplan.

Familiebehandleren kan eksempelvis hjælpe med at:

  • planlægge og skabe struktur på jeres hverdag
  • planlægge og tilrettelægge dagligdags gøremål som eksempelvis rengøring, indkøb, madlavning eller lektiehjælp
  • guide jer til at give jeres barn omsorg
  • vejlede og hjælpe jer med at implementere specialpædagogiske støttesystemer i hjemmet. Det kan eksempelvis være brug af piktogrammer og ugeplaner

Du kan forvente et forløb, som er niveauinddelt efter omfanget og kompleksiteten i de udfordringer, som er beskrevet af rådgiveren. Indsatsen foregår hjemme hos jer.

Pædagogisk støtte og praktisk hjælp kan tilbydes efter følgende niveauer

  • Niveau 1 - omfattende støtte:

Niveau 1 er kendetegnet ved, at problemstillingen er kompleks, men vi vurderer at du/I indenfor et forløb på højst 3 måneder får redskaber til selv at arbejde videre med problemstillingen.

I niveau 1 arbejdes der eksempelvis med guidning og træning i at skabe struktur i hverdagen.

  • Niveau 2- mere omfattende støtte:

Niveau 2 er kendetegnet ved, at der er flere og komplekse problemstillinger og vi vurderer at du/I igennem et forløb på højest 9 måneder får tilstrækkeligt med redskaber til at kunne arbejde videre på egen hånd med problemstillingerne.

I niveau 2 arbejdes der eksempelvis med guidning i forhold til at give jeres barn omsorg eller implementere mere omfattende specialpædagogiske støttesystemer i hjemmet.

  • Niveau 3- meget omfattende støtte:

Niveau 3 skal ses som alternativ til en anbringelse af barnet/den unge uden for hjemmet, når der er mange og komplekse problemstillinger, eller når forældrene har udfordringer med selvstændigt at skabe en tryg og stabil hverdag i familien.

I niveau 3 vurderer vi, at der er behov for længerevarende hjælp og støtte.

Lovgrundlag: Lov om social service §52 stk. 3 nr. 2

Tilbud særligt målrettet børn og unge med nedsat funktionsevne samt deres familier

Formål

Formålet med de tilbud, der beskrives i dette afsnit er at afhjælpe de udfordringer en familie oplever i relation til barnets eller den unges nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne

Målgruppe

Tilbuddene er målrettet dig/jer som forældre og jer som familie, hvor der er et eller flere børn eller unge med en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det kan eksempelvis være børn eller unge med diagnoser såsom ADHD, autismespektrumforstyrrelse, udviklingsforstyrrelser eller fysiske handicaps.

Der er både tilbud målrettet dig/jer forældre og dig som er barn eller ung.

En forudsætning for at modtage gruppeforløb eller et individuelt forløb er, at du/I som forældre eller du som barn eller ung ikke har modtaget tilsvarende tilbud gennem den regionale behandlingspsykiatri.

Indhold

Fælles for alle forløb er, at du mødes med en familiebehandler, som har særlig viden indenfor specialområdet. Familiebehandleren har også stor viden om, hvordan det kan påvirke en familie generelt, når der er én eller flere i familien, som har en nedsat funktionsevne. Udover de tilbud, der nævnes her, kan et forløb indeholde enten familievejledning eller familiebehandling, som beskrevet i afsnit 2 og 3.

Tilbud til dig/jer som forældre:

  • Gruppeforløb målrettet forældre til børn med ADHD/ADD eller en autismespektrumsforstyrrelse. Her får du/I rådgivning og vejledning om den særlige forældreopgave man har som forælder til et barn eller en ung med nedsat funktionsevne. Der undervises i diagnoseforståelse og man skal forvente hjemmearbejdsopgaver. Gruppeforløb gør det muligt for dig/jer at danne relationer til de andre deltagere i gruppen. Dem, du møder i gruppen, vil have erfaringer med nogle af de samme udfordringer, som du/I selv oplever. Det betyder, at I kan dele jeres erfaringer med, hvad der kan hjælpe i en svær situation og derved hjælpe og støtte hinanden. Styrken ved et gruppeforløb er, at man både får viden og input af faglig karakter fra underviserne men også på basis af konkret personlig erfaring fra de andre deltagere. Samtidig vil du/I opleve, at andre kan have gavn af dine egne erfaringer. Gruppeforløbet indeholder seks-otte mødegange og der er mulighed for individuel opfølgning. Der afholdes som udgangspunkt to årlige kursusforløb (forår og efterår). Forløbet foregår i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler på hverdage i tidsrummet mellem 8.00-17.00 – sædvanligvis om eftermiddagen.
  • Særlig familievejledning for familier til et nydiagnosticeret barn eller ung med nedsat funktionsevne. Tilbuddet fokuserer på, at I får et indblik i, hvilken hjælp I kan være berettiget til som familie. Denne rådgivning tilbydes derfor indenfor de første tre måneder efter barnet/den unge er diagnosticeret og rådgiver i Familierådgivningscentret har fået kendskab til diagnosen. Omfanget er en til to samtaler i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler på hverdage mellem 8.00-17.00.

 

Tilbuddet til dig, som barn eller ung:

  • Et individuelt forløb, hvor du i en kortere periode får tilknyttet en familiebehandler, som hjælper dig til at få større viden om din diagnose. Familievejlederen kan også vejlede dig om den betydning, diagnosen kan have for din udvikling og trivsel, og de udfordringer, det kan give. Dette individuelle forløb er målrettet dig der er imellem 14-17 år med ADHD/ADD eller en autismespektrum-forstyrrelse. Der er dog også mulighed for at tilbyde forløbet til børn helt ned til 8-10 år alt efter modenhed. Hvis du er under 14 år, vil forløbet altid foregå sammen med dine forældre, så I får samme viden og vejledning. Forløbene foregår enten virtuelt eller i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler på hverdage mellem 8.00-17.00.
  • Gruppeforløb for dig som er søster eller bror til et barn eller ung, der har en nedsat funktionsevne. Her sættes fokus på de udfordringer du som søskende kan opleve i relation til, at din bror eller søster har en nedsat fysisk eller psykiske funktionsevne. I gruppeforløbet kan du få vejledning i, hvordan du håndterer de udfordringer, du oplever.

Lovgrundlag: Lov om social service §11, stk.7 og §11 stk. 8.

 

 

Borgerservice

Mandag-Tirsdag

08:30 - 15:00

Torsdag

08:30 - 17:00

Fredag

08:30 - 12:00

Lundbergsvej 2 - 8400 Ebeltoft