Nyheder i sundhedsplejen

Her finder du nyheder i Sundhedsplejen og tilbud fra forskellige områder, henvendt til familier med børn

Sundhedsplejen holder oplæg om søvn

Gratis tilbud til gravide og småbørnsforældre i Syddjurs kommune.

Alle forældre kender til søvnproblemer – kom og bliv klogere på, hvad du kan gøre for at forbedre dit barns søvn.

Mød blot op, der er ingen tilmelding.

Vær opmærksom på, at arrangementet er uden forplejning.

Byens Hus, Hovedgaden 77, 8410 Rønde den 29/2-24 kl. 10-12.

Gravide tilbydes vaccination

Gravide har en øget risiko for et alvorligt forløb med influenza og covid-19. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at gravide bliver vaccineret mod begge sygdomme i 2. eller 3. trimester. Vaccination beskytter også det ufødte barn.

Se mere på linket nedenfor

Information om Kighoste

Vores parforhold

Kort om Vores Parforhold:

På voresparforhold.dk kan par f.eks.:

• tilmelde sig Parguiden og få mails med inspiration
  • lytte til en podcastserie, der tager fat på de vigtigste temaer i et parforhold
  • tage et Par-tjek, som giver en rapport over styrker og udfordringer i parforholdet
  • ringe til den anonyme rådgivningslinje Partelefonen
  • se små film og få konkrete redskaber til parforholdet

"Ambitionen med Vores Parforhold er at inspirere og rådgive forældre med hjemmeboende børn, og her kan et let første skridt til hjælp være digitalt og baseret på selvhjælp. For selv om alle par har unikke ting, der holder dem sammen, så er problemstillinger i parforholdet ofte ret ensartede, og der findes relevant viden om, hvordan man håndterer dem," siger Tea Trillingsgaard, som er leder af forskningsenheden for par- og familieforskning ved Aarhus Universitet. Hun står i spidsen for en forskergruppe, der vil undersøge, hvorvidt en tidlig forebyggende indsats som Vores Parforhold kan styrke familiers trivsel på sigt.

Universet lanceres 1. marts 2023 og vil frem til 31. januar 2025 være et gratis tilbud til par i Syddjurs kommune.

Vores Parforhold er en forebyggende indsats, der har til formål at styrke familiers trivsel, og som rulles ud i fire af landets kommuner: Syddjurs, Ikast-Brande, Mariagerfjord og Gentofte kommune.

Vores Parforhold er udviklet af nonprofit-organisationen Center for Familieudvikling i et samarbejde med Aarhus Universitet og med støtte fra Samfonden.

Hvad er Forstå din baby?

Som forældre er I de vigtigste for jeres barns trivsel og udvikling. Det er jer, jeres barn er tættest knyttet til følelsesmæssigt, og I er også dem, der kender jeres barn bedst. Men selvom man bruger mange timer med sin baby hver dag, kan det sommetider stadig være svært at forstå præcis hvad ens baby har behov for og forsøger at ”sige”.

FARs Legestue

Fars Legestue er et sted, hvor fædre med børn i alderen 0-3 år kan komme og være aktive sammen med deres børn og møde andre fædre, der, ligesom dem selv, har valgt at gå på barsel eller blot tage en fridag sammen med deres børn. I Fars Legestue kan du komme og gå som det passer ind i din dag. Der er åbent hver onsdag fra kl. 10-12. Du bliver mødt af legestuens vært, Byron, der byder velkommen og sørger for kaffe på kanden og har Stillet legesager frem til børnene.  Han har nok også sin guitar med og kan nemt lokkes til at synge med de fremmødte fædre og børn.
Sundhedsplejen vil også kigge forbi hver gang, og her kan fædrene få mulighed for at stille alle de spørgsmål, de måtte have.

Fars Legestue Syddjurs

For fædre og børn i alderen 0-3 år

Onsdage kl. 10-12

Adresse: Hovedgaden 10, 8410 Rønde

Tilmelding ikke nødvendig.

Boblberg

Fællesskaber for alle

På Boblberg kan du og andre brugere skabe nye sociale relationer og fællesskaber baseret på jeres fælles interesser. Det er et uformelt forum, hvor det ikke handler om at opstille et perfekt billede, men hvor du i stedet for har en unik mulighed for at finde andre, der står i samme situation som dig og leder efter det samme.

Mange familier er udfordrede

Mange børnefamilier er hårdt pressede i dag. Men med lidt støtte på det rigtige tidspunkt kan de fleste få hverdagen på rette spor igen. Så mens kommunerne tager sig at de familier, som har alvorlige problemer, så tilbyder vi sparring og forløb til børnefamilier, som har mindre udfordringer, men som kan gå ud over familiens trivsel på sigt.

Forældre er afgørende for børns trivsel og udvikling, og derfor har vi fokus på at bakke forældre op i at skabe gode rammer og relationer i familien ud fra forældrenes ønsker.

Støtte til forældre

Vi er her for dig, som ønsker at skabe en forandring i familielivet og har brug for et kærligt skub eller sparring til at få det til at ske.

Omgangssyge

Omgangsyge! Hva' så?

Baby rytmik

Baby Rytmik 3-12 mdr.

Musik og bevægelse på det lille barns betingelser.

Børne Rytmik 1-6 år

Musik- og bevægeleg, der tager udgangspunkt i de færdigheder, børnene har, hvorved musikglæde, sprog og motorik styrkes.

Tilbud til institutioner

Kurser og foredrag om børne- og babyrytmik for pædagoger, folkeskolelærere og andre interesserede.

Anbefalinger om D-vitamin

Børn under fire år skal have 10 µg D- vitamin året rundt. Børn over 4 år og voksne anbefales at tage et dagligt tilskud på 10 µg D-vitamin i vinterhalvåret (oktober til april)

Sundhedsplejen

Tingvej 17 - 8543 Hornslet