
Digital post, NemID og MitID
Du modtager digital post fra det offentlige, medmindre du er blevet fritaget.
MitID
Der er flere måder at få MitID på:
Få MitID på MitID.dk:
- Du kan få MitID på MitID.dk, hvis du har NemID. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs.
Få MitID med pas:
- Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice.
Få MitID i Borgerservice:
- Du kan få MitID i Borgerservice. Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation.
Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk
Måske har du tidligere fået besked på, at du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID. Har du et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, kan du nu på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID i MitID appen.
Har du ikke et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, så kan du læse mere om de andre måder at få MitID på, fx ved at bestille tid i Borgerservice.
Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.
Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.
Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele:
- dine koder
- din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
- dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.
På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.
Har du glemt dit bruger-ID, kan du selv få det oplyst ved at logge på hjemmesiden MitID.dk med NemID.
Alternativt kan du:
- scanne dit pas i MitID appen: Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg ’Opret MitID’. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas. Eller
- kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registret.
Har du glemt PIN-koden til din app, kan du selv genaktivere MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg ’Opret MitID’. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas.
Andre muligheder:
- Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
- Har du en MitID i reserve, fx i form af en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app installeret på en anden telefon eller tablet, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.
Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen –, logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.
Alternativt kan du:
- ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app.
Det gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Hent appen, gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’.
Alternativt kan du:
- få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk. Det kan du dog kun, hvis du har MitID på en anden telefon/tablet eller en kodeviser. Det anbefales, at man har MitID på en ekstra enhed, fx en tablet, så man nemt kan geninstallere, hvis man mister sin telefon eller kommer til at slette appen.
- få en ny aktiveringskode i borgerservice.
Den 31. oktober 2021 lukkede de danske banker ned for brugen af NemID. Det betyder, at du ikke længere kan bruge NemID til at komme ind i din net- eller mobilbank, og du kan heller ikke godkende kortbetalinger på nettet med NemID.
Over en periode vil du opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID. Når NemID udfases på andre private og offentlige hjemmesider og selvbetjeninger, vil du ikke kunne bruge disse, før du har fået MitID.
Har du NemID i dag, og vil du gerne fortsætte med at betjene dig selv på nettet, så skal du have MitID.
Den endelige nedlukning af NemID sker den 30. juni 2023.
Læs hvordan du får MitID på MitID.dk.
MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:
- Vis aldrig dine koder til andre
- Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
- Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
- Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
- Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.
Hvis du mister din telefon med MitID appen på eller din personlige MitID kodeviser, kan du ikke bruge MitID. Derfor er det vigtigt, at du har et MitID i reserve, da det kan tage tid at få en ny kodeviser eller en ny app. Måske kræver det ligefrem en tur i borgerservice.
Det er også en god ide at have en MitID app i reserve i det tilfælde, at du får en ny telefon og glemmer at aktivere den nye MitID app, inden du sletter den gamle. Så kan du nemlig hellere ikke længere bruge MitID. Læs om, hvordan du kan have et MitID i reserve på MitID.dk.
Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.
Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.
Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som f.eks. en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit danske pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app.
Script-indhold blokeret
Dette element kan ikke vises, da du ikke har givet accept til følgende typer af cookies:
- Funktionelle
Du kan ændre dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.
Digital post
Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra for eksempel kommunen, sygehuset eller Skatteforvaltningen. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, synsindkaldelse eller personlige skattesager.
Digital post er sikker
Den digitale post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj, og højere end ved almindelig papirpost eller e-mail.
Om Digital Post
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.
I Digital Post kan du:
- modtage post fra offentlige myndigheder
- skrive til offentlige myndigheder.
Se en kort video om Digital Post:
Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.
De offentlige it-løsninger skal følge med tiden. Det er derfor bestemt ved lov, at it-løsningerne løbende skal i udbud, så de fortsætter med at understøtte den offentlige service som leveres til borgere og virksomheder. Det gælder også for den bagvedliggende løsning til Digital Post. Derfor er den tidligere løsning til Digital Post blevet udskiftet med en ny den 21. marts 2022.
Det er sket som en del af fremtidssikringen af Digital Post, som er blevet til i et samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.
Udskiftningen betyder også, at den offentlige sektor nu har et øget ejerskab til Digital Post. Det skaber større fleksibilitet til at tilpasse løsningen til fremtidige behov og sikre sammenhæng med andre offentlige it-løsninger.
Målet er at bane vejen for bedre kommunikation mellem borgere og myndigheder, så kommunikationen vil opleves nemmere og mere brugervenlig. Fx bliver det tydeligere, hvem der har sendt dig post, og hvad den handler om.
Har du en virksomhed i dag, vil du også erfare, at der nu er en bedre kobling mellem dit CVR-nummer og CPR-nummer, så du fx nemt kan skifte mellem Digital Post til dig og din virksomhed med samme log-in i den nye Digital Post-app.
Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.
Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende fire platforme:
- borger.dk
- Digital Post-appen
- e-Boks
- mit.dk
Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.
Ring til supporten
Telefon: 33 98 00 33
Telefontid
- Mandag-torsdag kl. 08:00-20:00
- Fredag kl. 08:00-15:00
- Weekend og helligdage kl. 10:00-16:00
Skriv til supporten
Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til:
- Digital Post på borger.dk
- Digital Post-appen
- eller har generelle spørgsmål om Digital Post.
Få hjælp i borgerservice
I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.
To read more about Digital Post, please visit lifeindenmark.dk.
You can also contact your local citizen service centre, 'borgerservice', to get help using Digital Post or to become exempt from receiving Digital Post.
Script-indhold blokeret
Dette element kan ikke vises, da du ikke har givet accept til følgende typer af cookies:
- Funktionelle
Du kan ændre dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.
Ofte stillede spørgsmål om Digital Post
Du kan få besked om ny post via e-mail og/eller sms. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.
Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
- Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
- Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.
Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.
Ønsker du ikke at modtage din post fra danske myndigheder digitalt, når du bor i udlandet, skal du søge om at blive fritaget fra Digital Post på grund af udrejse. Så vil du i stedet modtage din post med papirpost til den adresse, du har registreret.
Du kan også fortsætte med at modtage din post fra danske myndigheder digitalt, selvom du flytter til udlandet. Så skal du ikke gøre noget.
Sådan søger du om fritagelse
Du skal møde fysisk op hos kommunen for at blive fritaget fra Digital Post. Husk derfor at få det gjort, inden du flytter til udlandet.
Sådan bliver du tilmeldt Digital Post igen
Vil du gerne tilmeldes Digital Post igen mens du bor i udlandet, kan du tilmelde dig på følgende måde:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’.
- Klik på ’Ophæv Fritagelse fra Digital Post’.
- Klik på ’Tilmeld mig Digital Post’.
- Der åbner et vindue, hvor du skal trykke på knappen ’OK, tilmeld mig’ for at ophæve din fritagelse. Du er nu tilmeldt Digital Post.
- Klik på knappen ’Start opsætning’, følg trinene, og husk at bekræfte din e-mailadresse og dit mobilnummer under dine profiloplysninger.
Hvad sker der, hvis jeg flytter tilbage til Danmark igen?
Hvis du flytter tilbage og får fast bopæl i Danmark igen, vil din fritagelse automatisk blive ophævet, og du vil igen modtage din post fra det offentlige digitalt. Er du ikke i stand til at modtage posten digitalt, selvom du er bosat i Danmark, skal du søge om fritagelse fra Digital Post på ny.
Når du flytter tilbage til Danmark, er der flere ting du skal være opmærksom på. Du kan læse mere i guiden ’Udlandsdanskere, der flytter hjem’
Hvis du ikke har fast bopæl i Danmark, er du ikke omfattet af loven om offentlig Digital Post. Derfor er det heller ikke et krav, at du kan modtage dine beskeder fra danske offentlige myndigheder i Digital Post, når du bor i udlandet.
Har du aldrig været tilmeldt Digital Post før, og vil du gerne modtage din post fra offentlige myndigheder digitalt, selvom du ikke har fast bopæl i Danmark – kan du gøre det direkte ved at logge på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID. Når du er logget på, vil du blive spurgt, om du ønsker at tilmelde dig Digital Post.
Når du er tilmeldt, vil du fremover have pligt til at læse Digital Post, da det kan have lovmæssige konsekvenser, hvis du fx overser en frist.
Når du bliver tilmeldt Digital Post, bliver du omfattet af lov om Digital Post fra offentlige afsendere.
Du kan læse mere om Digitaliseringsstyrelsens behandling af dine oplysninger i Digital Post.
Når en borger dør, kan myndigheder ikke længere sende Digital Post til afdøde og alle adgange til Digital Post vil blive spærret. Det vil sige, at den afdøde borgers adgang slettes samt eventuelle personer, der har fået læseadgang.
Den afdødes Digital Post fra offentlige myndigheder bliver gemt i 5 år.
Sådan får du adgang til afdødes Digital Post
Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes Digital Post fra det offentlige, skal du udpeges som bobestyrer af Skifteretten.
Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer.
Når din anmodning er godkendt får du adgang til afdødes Digital Post via din egen Digital Post i form af en læseadgang.
Du kan læse mere om hvad du skal være opmærksom på i guiden: Når livet slutter.
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
NemID og MitID er dit digitale ID til selvbetjening på nettet. Du kan fx bruge det til at logge ind i din netbank, ændre i din forskudsopgørelse eller logge ind i Digital Post på borger.dk og læse din post fra offentlige myndigheder.
Du skal bruge NemID eller MitID for at logge på Digital Post.
Hvis du ikke har et NemID eller MitID - og fx har fået en indkaldelse fra hospitalet - som du skal læse med det samme - så kan du henvende dig hos kommunen. Her kan medarbejderne udlevere et til dig. Det er vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation for at få udleveret et NemID eller MitID.
Nogle meddelelser fra retten skal forkyndes. Det er for at sikre, at modtageren har fået meddelelsen, og det gælder fx stævninger, vidneindkaldelser og domme.
Retten kan forkynde på forskellige måder, bl.a. som forenklet digital forkyndelse.
Ved forenklet digital forkyndelse bliver meddelelsen sendt med Digital Post, og når du åbner eller på anden måde behandler meddelelsen, fx ved at slette den eller flytte den, er meddelelsen forkyndt for dig. Du vil få vist et vindue, hvor det tydeligt fremgår, at rettens meddelelse er forkyndt for dig.
Retten får automatisk besked om, at meddelelsen er blevet forkyndt.
Når en meddelelse er forkyndt, kan den få retsvirkning. Det betyder fx, at et vidne, der er blevet forkyndt for, skal møde i retten, eller at fristen for at anke en dom, der er blevet forkyndt, begynder at løbe fra forkyndelsestidspunktet.
Udebliver du fx som forkyndt vidne fra retten uden lovligt forfald, fx sygdom dokumenteret ved lægeerklæring, kan retten pålægge dig en bøde, lade dig afhente af politiet eller iværksætte andre foranstaltninger, som retten beslutter.
Script-indhold blokeret
Dette element kan ikke vises, da du ikke har givet accept til følgende typer af cookies:
- Funktionelle
Du kan ændre dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.
Lær platformene til Digital Post at kende
På borger.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Du logger ind ved at klikke på ikonet ’Digital Post’.
Har du været vant til også at læse din post fra virksomheder på borger.dk, skal du nu finde den i e-Boks.
Hvem står bag Digital Post på borger.dk?
Digital Post på borger.dk er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.
I Digital Post-appen har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Appen kan hentes til mobil og tablet i App Store og Google Play.
Hvem står bag Digital Post-appen?
Digital Post-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.
Sådan henter du appen
I e-Boks har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med e-Boks om at benytte platformen.
Hvem står bag e-Boks?
E-Boks driftes og ejes af selskabet e-Boks A/S.
På mit.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med mit.dk om at benytte platformen.
Hvem står bag mit.dk?
Mit.dk driftes og ejes af selskabet Netcompany Group A/S.
Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på alle platforme.
Men den post, du kan modtage fra virksomheder på e-Boks og mit.dk, kommer kun på den platform, som den pågældende virksomhed har indgået en aftale med.
Du kan derfor opleve, at din bank har indgået en aftale med e-Boks, mens dit forsikringsselskab har indgået en aftale med mit.dk.
Det er ikke obligatorisk at modtage post fra virksomheder digitalt, men du kan vælge at give samtykke til det. Det kan du gøre enten direkte eller indirekte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsesaftale med din arbejdsgiver.
Ja. Du kan bruge Digital Post-appen i dag og e-Boks i morgen, hvis du har lyst til det. Posten fra offentlige myndigheder er den samme på tværs af alle fire platforme, og foretager du en handling i Digital Post-appen, fx læser en besked, vil beskeden også fremstå som læst på de andre platforme.
Borgerservice
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00