Træer langs de åbne vandløb

Alle træer og buske i og ved vandløbene ejes af bredejerne. Dette gælder uanset art og oprindelse og både for selvsåede og plantede træer og buske

Både vandløbsmyndigheden og bredejer har opgaver tilknyttet træer langs vandløb.

Herunder kan du læse mere om kommunens og bredejers opgaver og muligheder i forbindelse med træer langs vandløb:

Kommunen

• Beskærer træer og buske så vandet kan løbe frit, og så vedligeholdelsen i vandløbene kan udføres (sker normalt i vinterhalvåret).

• Placerer afskåret materiale over vandløbets øverste kant.

Bredejer

• Skal sørge for passage i arbejdsbæltet og til vandløbet i forbindelse med vedligeholdelse. Det indebærer:

• Bortskaffe afskåret materiale

• Beskære træer der er til gene for vandføring og vedligeholdelse

• Udføre fornøden beskæring efter påbud fra vandløbsmyndigheden

• Beskære træer udenfor arbejdsbæltet for at sikre færdsel for maskiner

• Kan kontakte kommunen, hvis der er ønsker om bevarelse af træer eller buske.

• Kan få tilladelse til beskæring af træer, hvis det vurderes at have positiv effekt på dyre- og planteliv.

• Er erstatningsansvarlig for skader på træer og buske indenfor vandløbenes brinker og 2 meter bræmmer.

• Kan politianmeldes hvis træer og buske, der er påbudt bevaret gennem vandløbsregulativerne, beskadiges

Miljø og Klima

Mandag-Onsdag