Botilbud for borgere med autisme og intellektuelle udviklingsforstyrrelser

Her finder du oplysninger om vores botilbud på Tendrup Møllevej 115A, 8543 Hornslet

Tendrup Møllevej 115 - Afdeling A

8 lejligheder

Vi har et botilbud til voksne med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Borgerne på afdeling A har diagnoser inden for autismespektret. Hver borger har en toværelses lejlighed med eget bad og tekøkken. Desuden er der store gode fælles rum.

Støtte og vejledning

Vi har fokus, at den enkelte borger i gruppen, klarer så meget som muligt selv, med den rette individuelle støtte, og vejledning ud fra den enkeltes udviklingstrin og funktionsniveau. Vi efterstræber at borgeren får succesoplevelser og følelsen af at mestre eget liv, så meget som muligt. Eksempler på støtteområder: fastholde døgnrytme, personlig hygiejne, spisning og sundhed, fysisk træning som supplement, deltagelse i diverse aktiviteter, kontakt til pårørende, kontakt til kommunal sagsbehandler, læge og andre, ledsagelse til sygehus og anden behandling.

På afdeling A har vi det bedst med ro og rutiner og få forstyrrelser. Borgeren deltager sammen med de øvrige beboere alt efter formåen og behov.
Vi arbejder med at støtte den enkeltes selvbestemmelse, og ved at kompensere for funktionsnedsættelsen, i et samarbejde med borgeren, så de kan få en tryg hverdag. Vi arbejder løbende med delmål, så handleplanen implementeres i det daglige pædagogiske arbejde.

Aktiviteter

Der arrangeres fælles og individuelle aktiviteter/ ferier afpasset behov og økonomi.
Fx musik og sang, gå og køreture. Vi har egen handicapbus.
Derudover bages der i køkkenet.
Vi har eget træningsrum med maskiner og redskaber til både konditions- og styrketræning. Der er endvidere måtter, spejle, mv.

Vi holder traditioner i hævd som Fastelavn med fastelavnsboller, Sct. Hans med bål på vores egen bålplads, Lucia med optog fra Børnehaven ved siden af os, jul med julefrokost og nytår med god mad og hygge. Hver lørdag aften laver vi mad sammen og der afholdes borgermøde hver anden søndag.

På hverdage tager vi på aktivitetstilbuddet Skovly.

Lene Aakjær Jensen

Afdelingsleder - Unge og autisme