Sløjfning af brønde og boringer

Sløjfning af ubenyttede boringer og brønde

I Syddjurs Kommune bestræber vi os på at beskytte grundvandet blandt andet ved at sikre, at overflødige brønde og boringer i kommunen sløjfes. Ubenyttede boringer og brønde kan være kilder til forurening af grundvandsmagasiner.

Sløjfning

Du skal anmelde sløjfning af en boring eller brønd til kommunen. Efter sløjfningen skal en kopi af sløjfningsattesten sendes til kommunen.

Grundejer skal selv betale for sløjfning af boringer og brønde. Sløjfningen skal foretages af en brøndborer med A-bevis jf. Brøndborerbekendtgørelsen

Hvis en enkelt- eller fællesvandforsyning tilsluttes et alment vandværk, skal den eksisterende boring eller brønd sløjfes. Dette skal se via Byg og Miljø løsningen.

Erstatningsboringer

Hvis der er givet tilladelse til en erstatningsboring, skal den boring der erstattes, sløjfes. Hvis der i en periode på 5 år ikke er sket indvinding fra en boring kan tilladelsen til boringen tilbagekaldes og boringen skal sløjfes

Miljø og Klima

Mandag-Onsdag