Alle almene vandværker skal en gang om året indsende drifts- og anlægsbidrag til godkendelse eller anmeldelse hos Syddjurs Kommune.
Drifts- og anlægsbidragene skal indberettes til Syddjurs Kommune via mail til grundvand@syddjurs.dk.
Godkendelse Ved godkendelse, skal vandforsyningen senest seks uger inden kommende opkrævningsperiode sende oplysning om anlægs- og driftsbidrag til kommunens godkendelse.
Anmeldelse af takstbladet Ved anmeldelse skal vandforsyningerne senest fire uger inden kommende opkrævningsperiode anmelde anlægs- og driftsbidrag, hvis følgende krav er overholdt:
Ingen væsentlige ændringersiden sidste godkendelse eller anmeldelse – bortset fra regulering af anlægsbidrag efter indeks.
Takstgrundlaget er uændret – der er ikke sket væsentlige ændringer i beregningsgrundlaget.
Kommunal godkendelse af anlægs- og driftsbidrag inden for de seneste tre år.
Ingen overskydende opsparing – vandforsyningen må ikke have opsparede midler, der ikke er redegjort for i anlægsbudget eller investeringsplan.
At vandværket ikke har modtaget en orientering, fra kommunen om at der er et problem med taksten.
Ingen ændringer fra Vandsektortilsynet – der er ikke sendt meddelelse om ændrede økonomiske rammer for selskaber omfattet af vandsektorloven.
Regulativ Alle almene vandværker skal have et regulativ, som regulerer forholdet mellem vandværket og forbrugeren. Fra 1. januar 2027 skal alle gebyrer og bidrag fremgå af vandværkets regulativ. Regulativet skal godkendes af kommunen og være tilgængelig på vandværkets hjemmeside.
Har du spørgsmål til indberetning af takstblad eller regulativ kan du kontakte grundvandsgruppen på grundvand@syddjurs.dk eller telefon 87 53 54 10.
Yderligere information om takster findes i Energistyrelsens Vejledning om fastsættelse af takster for vandforsyning.