Byrådet vedtager ny tildelingsmodel for kommunens folkeskoler
Fra skoleåret 2027/28 får folkeskolerne i Syddjurs Kommune en ny tildelingsmodel. Modellen skal sikre en mere retfærdig fordeling af ressourcerne og skabe bedre sammenhæng mellem skolernes opgaver og deres økonomi.
Fra skoleåret 2027/28 får folkeskolerne i Syddjurs Kommune en ny tildelingsmodel. Modellen skal sikre en mere retfærdig fordeling af ressourcerne og skabe bedre sammenhæng mellem skolernes opgaver og deres økonomi.
Byrådet i Syddjurs Kommune har på sit møde onsdag den 24. juni godkendt en ny tildelingsmodel for kommunens folkeskoler.
Den nye model tager udgangspunkt i antallet af klasser på den enkelte skole i modsætning til den nuværende, som i højere grad baseres på antal elever. Modellen indeholder samtidig en socioøkonomisk fordeling, som skal sikre, at skoler med større behov for støtteopgaver får tildelt flere ressourcer. Byrådet har besluttet, at 15 procent af den samlede tildeling fordeles efter socioøkonomiske kriterier.
Beslutningen kommer efter et længere arbejde med at udvikle en model, der er mere tidssvarende og bedre afspejler de forskellige vilkår og opgaver på kommunens skoler.
Formand for Familie-, børne- og læringsudvalget Ole Sønderskov Hansen udtaler:
- Det har i udvalgets arbejde været vigtigt, at ressourcerne fordeles så retfærdigt som muligt, og at der er en tydelig sammenhæng mellem de opgaver, skolerne løser, og den økonomi, de får stillet til rådighed. Med den nye model tager vi højde for, at skolerne har forskellige elevgrupper og dermed også forskellige behov.
Den nye model bygger på en omfattende og grundig proces med analyser, dialogmøder og høringer blandt skolebestyrelser, skoleledelser, medarbejdere og relevante råd.
Ole Sønderskov Hansen uddyber:
- Jeg er glad for, at vi er nået frem til en løsning, som både bygger på faglige analyser og på de mange input, vi har fået undervejs. Samtidig har vi valgt en model med en længere indfasning, der giver skolerne bedre tid til at omstille sig til de nye rammer. Det har været en omfattende opgave i udvalget, og vi har været dybt nede i de økonomiske forudsætninger for de enkelte skoler for at finde en balanceret og saglig løsning.
Gradvis indfasning
For at skabe størst mulig stabilitet for skolerne bliver den nye model indført gradvist over tre skoleår.
Det betyder, at modellen slår igennem med 33 procent i skoleåret 2027/28, 67 procent i skoleåret 2028/29 og er fuldt indfaset fra skoleåret 2029/30.
I forbindelse med udvalgets behandling af sagen har Familie-, børne- og læringsudvalget desuden ønsket, at økonomien på skoleområdet skal indgå i arbejdet med Budget 2027, herunder tildelingsmodellen "pengene følger eleven". Udvalget ønsker desuden at fortsætte arbejdet med den samlede udvikling af skoleområdet, herunder specialområdet.
Hvad betyder det for skolerne?
Den nye tildelingsmodel ændrer ikke den samlede økonomiske ramme på skoleområdet. Der er fortsat tale om de samme midler, men de fordeles på en ny måde mellem kommunens skoler.
For nogle skoler vil den nye model betyde en større tildeling, mens andre vil opleve en mindre tildeling end i dag. Overgangsordningen skal give alle skoler bedre mulighed for at tilpasse deres økonomi gradvist.
Målet med modellen er at sikre, at ressourcerne i højere grad følger skolernes opgaver og elevgrundlag, så alle elever får de bedst mulige forudsætninger for læring og trivsel - uanset hvilken skole de går på.
Foreløbig beregning for skolerne
Tabellen viser de beregnede budgetter ved fuld indfasning af den nye model sammenlignet med den nuværende tildeling. Beløb er opgjort i 1.000 kr. Beregningerne er baseret på elevtal og økonomi pr. 1. januar 2026. Der er tale om et øjebliksbillede, og de faktiske budgetter kan ændre sig som følge af ændrede elevtal og fremtidige budgetbeslutninger.
Formand for Familie-, børne- og læringsudvalget Ole Sønderskov Hansen 20 73 54 26
Chef for Børn og Læring Katrine Klixbüll 30 95 81 81